My first internship was great! - Reisverslag uit Saint-Alban-de-Roche, Frankrijk van Apolline Mol - WaarBenJij.nu My first internship was great! - Reisverslag uit Saint-Alban-de-Roche, Frankrijk van Apolline Mol - WaarBenJij.nu

My first internship was great!

Door: Apolline Mol

Blijf op de hoogte en volg Apolline

27 Mei 2017 | Frankrijk, Saint-Alban-de-Roche

Bonjour tous !

Het werd tijd om mijn tweede blog te schrijven. Ik ben alweer bijna 4 weken in Frankrijk!

Sinds mijn vorige blog ben ik druk bezig geweest op de middelbare school. In de tweede week heb ik lessen gevolgd in de nieuwkomers, ook wel 'Frans als vreemde taal', klas gevolgd. Toen ik voor het eerst in de nieuwkomers klas kwam, en wat ik in elke nieuwe klas tot dusver had gedaan, stelde ik mijzelf even voor en vertelde ik waarom ik op hun school en in hun klas was. Ik vertelde ook steeds dat ik uit Nederland kwam, en dat als zij vragen aan mij hadden zij die konden stellen aan mij. In de nieuwkomers klas hadden de leerlingen veel vragen aan mij, voornamelijk over het leven in Nederland en de Nederlandse taal. De docent van de klas stelde op een gegeven moment aan mij voor of ik een klein lesje Nederlands wilde geven, omdat de leerlingen zo geïnteresseerd waren. Natuurlijk vond ik dat een goed en leuk idee! Ik was blij verrast dat de docent van de klas mij de eerste dag al een eigen lesje liet geven! De rest van die week heb ik geobserveerd in de klas en heb ik de docent geholpen bij het lesgeven.

Maandag, dinsdag, woensdag en donderdag zijn er 's ochtends en/of 's middags lessen Frans als vreemde taal. De lessen worden gegeven per dagdeel van 3 uur. Het minimaal aantal uren dat een leerling aan de Frans als vreemde taal lessen kan volgen is dan ook 3 uur. En het maximaal aantal uren is 18 uur. De middelbare school waar ik stage liep is de enige van de 8 andere middelbare scholen uit de omgeving, die deze lessen Frans als vreemde taal verzorgt. Er zijn maar 5 nieuwkomers leerlingen die deze lessen volgen op hun eigen middelbare school. De andere 35 nieuwkomers leerlingen moeten met de bus komen vanaf hun woonplaats/eigen middelbare school (sommige leerlingen komen van ver en zijn wel 3 uur onderweg!).

Per dag en dagdeel is de samenstelling van de groep leerlingen in deze klas anders, is het Frans niveau binnen de groep steeds verschillend en zijn de leeftijden binnen de groep anders (van 11 t/m 16 jaar). De docent van de klas kan geen homogene groepen (groepen op niveau) maken, omdat er gedurende het schooljaar steeds nieuwe leerlingen bijkomen, en andere leerlingen ook uit de klas gaan (als hun Frans niveau goed genoeg is geworden). Daarnaast moet de docent ook rekening houden met de verschillende roosters van de leerlingen, en wanneer zij de lessen kunnen volgen. De docent van de klas is alleen, en ik vind dat zij heel goed lesgeeft. Zij hecht veel waarde aan de sfeer en de veiligheid in de klas. Je merkt dat de leerlingen zich echt op hun gemak voelen bij haar en durven te zeggen/te gebaren als ze het niet snappen. En dat is hun geval zo belangrijk natuurlijk, omdat zij vaak bij binnenkomst geen enkel woord Frans kunnen. Naast dat de docent met de leerlingen kan lachen, kan zij ook duidelijk haar grenzen aangeven.

Eind tweede week had ik aan de docent Frans als vreemde taal gevraagd of ik voor maandag een eigen activiteit kon voorbereiden en geven. De docent vond dat goed. Ik heb toen een Franse voorbereiding geschreven en de les maandag gegeven. De les ging over de Franse taal in de wereld en verschillende nationaliteiten. En die ging erg goed! Ik had duidelijke afspraken met de leerlingen gemaakt aan het begin van de les. Voor de rest van de dag had ik suggesties aangereikt aan de docent, uiteindelijk hebben wij alles gedaan wat ik voorgesteld had! Dinsdag en woensdag heb ik ook de inhoud van de lessen mogen bepalen, en heb ik samen met de docent lesgegeven. Ik had niet verwacht dat ik zelf ook lessen mocht geven, omdat dat in Frankrijk als stagiaire een stuk minder gebruikelijk is dan in Nederland. En het was super om te doen!

Het was de bedoeling dat ik in de tweede week ook lessen in de klas van de gehandicapte kinderen ging volgen, maar dat ging jammer genoeg niet door. De (enige) leerkracht van deze klas was die week afwezig vanwege ziekte. Die week was de assistent pedagogisch medewerker wel aanwezig in de klas, maar zij mag geen lesgeven. En ik mocht ook niet lesgeven in die klas toen. Ik mocht de pedagogisch medewerker wel ondersteunen in het begeleiden van de kinderen bij het spelen van gezelschapsspellen en het werken op de computer. Zo had ik wel een impressie gekregen van het werken met gehandicapte kinderen. Er is meer sprake van individuele begeleiding, en over het algemeen sprake van het lesgeven op een heel ander niveau (dan het niveau van reguliere kinderen).

Eind derde week en in de vierde week heb ik de resultaten voor mijn onderzoekje (onderzoeken in hoeverre de nieuwkomers van de school geïntegreerd zijn in Frankrijk en de school) verzameld. Ik heb in totaal 11 interviews afgenomen: met de 5 nieuwkomers leerlingen van de school, met de mentoren van deze leerlingen, met de docent van de klas Frans als vreemde taal, met de zorgcoördinator en de directeur van de school. Voor de interviews had ik vooraf steeds vragen opgesteld. Voor de 5 leerlingen had ik bijvoorbeeld de volgende vragen voorgesteld:
-Wanneer ben je in Frankrijk aangekomen en wanneer ben je gestart op school?
-Hoe was het voor jou toen je in Frankrijk aankwam? En op school? Wat was moeilijk (of juist makkelijk)?
-Hoe is je integratie in Frankrijk en in de school gegaan? Hebben mensen om je heen je erbij geholpen? Hoe ging het proces?
-Wat zou jou in de toekomst kunnen helpen om je nog verder in Frankrijk en de school te integreren/nog beter te voelen? Wat zouden mensen om je heen (ouders, mentor, leerkrachten, medeleerlingen etc.), inclusief jijzelf, kunnen doen om jou hierbij te helpen?
Het was interessant om deze interviews af te nemen! Deze 5 leerlingen hebben ieder een eigen verhaal (zij komen uit andere landen en zij zijn om andere redenen naar Frankrijk gekomen). En het is heel interessant hoe zij er zelf tegenaan kijken! De ene leerling kan heel gemakkelijk vertellen hoe zijn integratie is gegaan en wat er bijvoorbeeld lastig was/is. De andere leerling heeft hier juist meer moeite mee. Een leerling is gevlucht uit Irak (haar familie is christelijk en zij zijn gevlucht tijdens de oorlog in Mosul), en zij zou het liefste wil terug willen naar Irak. Een groot deel van haar familie is daar achtergebleven, en zij mist hen erg. En andere leerling uit Congo zit op dit moment in een periode van stress, omdat de asielaanvraag geweigerd is voor haar moeder, broertje en haar. Binnen 3 maanden horen zij van de overheid een 'bevel om het grondgebied Frankrijk te verlaten' te krijgen. Tot die tijd zijn zij illegaal in het land, en krijgen zij geen huisvesting meer in het asielcentrum. Wat betekent dat zij letterlijk op straat zijn. Gelukkig voor deze leerling en haar familie kunnen zij in een hotel verblijven, die gefinancierd wordt door een bepaalde organisatie die zich hiervoor inzet. Scholing is voor iedereen verplicht, ook al ben je illegaal in het land. Maar deze leerling heeft het heel moeilijk, zij wil graag in Frankrijk blijven. En het kan dat zij morgen terug moeten naar Congo, of pas over een maand... Een andere leerling uit Frans-Guyana heeft voor deze school (voor haar 12e) geen scholing gehad. Het scheelt dat zij erg gemotiveerd is voor school, en binnen een jaar tijd al flink vooruit is gegaan in de beheersing van de Franse taal.

Afgelopen dinsdag, in de vierde week, was er een schooluitje naar Lyon voor 14 nieuwkomers leerlingen en de 14 gehandicapte leerlingen. Ik had kunnen regelen met de directeur dat ik mee kon! En het was geweldig! Naast dat het super was om de leerlingen, een keer in andere context, te begeleiden, was het voor mij ook heel leuk om de stad zo meer te ontdekken. De laatste keer dat ik in Lyon was is alweer velen jaren geleden, en ik weet daar niet meer veel van... Voor het schooluitje hebben we een boottocht gedaan en zijn we naar het museum van de miniatuur en film geweest.

Afgelopen woensdag was al de laatste stagedag op de middelbare school. Wat is de tijd snel gegaan! Ik had de directeur een pak stroopwafels gegeven om hem te bedanken. En van de directeur heb ik een groot boek over de regio Isère (waar ik verblijf) gekregen!
Maandag begin ik aan mijn stage op de kleuterschool voor 3 weken! Het zal wel even wennen zijn na de middelbare school, haha...

Ik had zoveel te vertellen over mijn stage, dat ik amper toekom aan het vertellen oever mijn vrijetijdsbestedingen hier. Iets wat ik graag met jullie wil delen, was mijn wandeltocht bij de Lac de Montenyard vorige week. Lac de Montenyard is op anderhalf uur rijden van mijn verblijf, en een ontzettend mooi meer (op mijn Facebook heb ik hier wat foto's van geplaatst). Tijdens onze bijna 4 uur lange wandeltocht zijn we over twee gigantische loopbruggen gelopen. Ontzettend gaaf!

Momenteel ben ik bij mijn opa & oma in de Lorraine (vlakbij Nancy). Het is hier ontzettend mooi en rustgevend! En het is fijn om zo met familie te zijn.

Liefs,
Apolline

PS: Op 19 juni heb ik een uitwisseling georganiseerd met de docent Frans als vreemde taal op de middelbare school en de docenten en studenten van de Fontys minor 'Onderwijs aan nieuwkomers: een cultureel diverse schoolpraktijk' in Nederland! Er zal dan een Skype gesprek plaatsvinden, waarbij het doel van het gesprek zal zijn: het uitwisselen van het lesgeven aan nieuwkomers in Frankrijk en Nederland. Op die manier werk ik aan het onderdeel uitwisseling, wat een doel is van mijn minor 'Experience Abroad'!

  • 07 Juni 2017 - 13:25

    Claske:

    Mooie verslagleging voor het thuisfront Apolline! En prachtige ervaringen doe je op. Geniet er nog van deze tweede helft.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Apolline

Beste mensen, Dit is mijn blog over mijn buitenlandse stage in Frankrijk. Gedurende mijn 10 weken stage (1 mei t/m 7 juli) zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Jullie mogen mij altijd een berichtje sturen via mijn blog! Groetjes, Apollline

Actief sinds 09 Feb. 2017
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 4252

Voorgaande reizen:

28 April 2017 - 07 Juli 2017

Stage in Frankrijk

Landen bezocht: