The end of an amazing experience! - Reisverslag uit Domgermain, Frankrijk van Apolline Mol - WaarBenJij.nu The end of an amazing experience! - Reisverslag uit Domgermain, Frankrijk van Apolline Mol - WaarBenJij.nu

The end of an amazing experience!

Door: Apolline

Blijf op de hoogte en volg Apolline

12 Juli 2017 | Frankrijk, Domgermain

Hello !

Zo meteen heb ik mijn criteriumgericht interview (mondeling examen), ter afsluiting en beoordeling van mijn minor Exrperience Abroad. Afgelopen vrijdag heb ik mijn portfolio voor de minor opgestuurd naar mijn beoordelaars van de pabo in Nederland. Ik ben heel trots op het eindresultaat. Ik heb ontzettend veel kunnen doen en kunnen uitzoeken tijdens mijn buitenlandse stages in Frankrijk.

Wat ik uiteindelijk per stageschool en in het algemeen heb kunnen doen, staat hieronder opgesomd.

Middelbare school:
-Geobserveerd in lessen van alle vakken.
-Samengewerkt met de docent Frans als vreemde taal. In haar klas heb ik ook een les gegeven, en ik heb haar geholpen tijdens het geven van andere lessen.
-Onderzoeksvragen opgesteld voor een onderzoek naar de inclusie van nieuwkomers leerlingen in de school en in Frankrijk. Voor het verzamelen van de resultaten, heb ik interviews gehouden met verschillende partijen (5 nieuwkomers leerlingen, de mentoren van deze nieuwkomers leerlingen, de docent Frans als vreemde taal, de rector en de directeur van de school).
-Interview gehouden met de zorgcoördinator van 3 middelbare scholen, 3 basisscholen en 1 speciaal onderwijsschool (gespecialiseerd in leerlingen met gedragsproblemen).
-Mee geweest met een schooluitje naar Lyon (die voor leerlingen met een handicap en nieuwkomers leerlingen was).

Kleuterschool:
-Geobserveerd in alle 5 kleuterklassen.
-Activiteiten uitgevoerd in alle 5 kleuterklassen (prentenboeken voorgelezen, Hans & Grietje in het Nederland verteld, Nederlandse liedjes aangeleerd).
-Mee geweest met een schooluitje naar een vogelpark (die voor alle 5 kleuterklassen was).

Basisschool:
-Geobserveerd in alle 8 basisschoolklassen.
-Samengewerkt met de docent die gespecialiseerd is in leerlingen met een handicap.
-Activiteiten uitgevoerd (stroopwafels met de leerlingen gemaakt, prentenboek vertaald en in het Nederlands verteld, Nederlandse liedjes aangeleverd, les voor alle leerlingen van de school gegeven waarbij de leerlingen een memory gingen maken van typische Nederlandse dingen).
-Onderzoeksvragen opgesteld voor een onderzoek naar de inclusie van leerlingen met een handicap in de klas voor leerlingen met een handicap en in de reguliere klassen. Voor het verzamelen van de resultaten, heb ik interviews gehouden met verschillende partijen (5 leerlingen met een handicap, de leerkrachten van hun reguliere klas, de docent Frans die gespecialiseerd is in leerlingen met een handicap en de directrice van de school).
-Mee geweest met een schooluitje naar een park (die voor leerlingen met een handicap en groep 2 leerlingen was).

Algemeen:
-Skype-uitwisseling georganiseerd tussen de docent Frans als vreemde taal op de middelbare school en de docenten en studenten van de Fontys minor 'Onderwijs aan nieuwkomers: een cultureel diverse schoolpraktijk' in Nederland. Dit was een heel geslaagde uitwisseling. De Franse docent en de docenten van de Fontys minor hebben besloten om contact met elkaar te houden!
-Uitgewisseld met een student geschiedenis (die wil gaan lesgeven op de middelbare school), die een onderzoek had gedaan naar een nieuwkomer leerling op de middelbare school.
-Een speciaal onderwijsschool, die gespecialiseerd is in leerlingen met gedragsproblemen tussen de 12 en 16 jaar, bezocht. Deze school is een internaat waar 10 leerlingen op zitten. Tijdens het bezoek heb ik met speciaal opgeleide leerkrachten, speciaal opgeleide 'opvoeders' (die verantwoordelijk zijn voor de leerlingen buiten de schooltijden om) en 2 jongens (van 13 en 14 jaar) die op de school zaten gesproken. Allen hebben zij mij verteld hoe de school functioneerde en hebben zij laten zien hoe de school- en internaat omgeving eruit ziet. Dit was een ontzettend interessant bezoek!
-Franse en Nederlandse onderwijssystemen met elkaar vergeleken en uitgewerkt.
-Theoretisch kader gelegd voor de onderwerpen 'onderwijs aan nieuwkomers' en 'inclusief onderwijs'.

Uiteindelijk heb ik ervoor moeten kiezen om één van de twee onderzoeken (onderzoek over de inclusie van nieuwkomers leerlingen en onderzoek over de inclusie van leerlingen met een handicap) helemaal uit te werken. Ik heb gekozen voor het onderzoek over de inclusie van leerlingen met een handicap. Ik had graag alle twee de onderzoeken willen uitwerken, maar daar had ik gewoonweg niet de tijd voor (in 2,5 maand). Desondanks heb ik de situatie van het lesgeven aan nieuwkomers leerlingen (op de middelbare school) helemaal uitgewerkt in mijn portfolio.

Ik heb van 5 mensen uit het Franse onderwijs (directeur middelbare school, docent Frans als vreemde taal, kleuterleerkracht, docent gespecialiseerd in leerlingen met een handicap basisschool, directrice basisschool) hele positieve feedback gekregen op mijn stageperiodes. De docent Frans als vreemde taal heeft zelfs mijn aanwezigheid en de opbrengst daarvan voor de Frans als vreemde taal klas, uitgebreid beschreven in het jaarlijkse activiteitenverslag van de Frans als vreemde taal klas. Echt een eer!

Afgelopen vrijdag was mijn allerlaatste stagedag op de basisschool. Ik kreeg die dag van het schoolteam een t-shirt, waarop zij allen een persoonlijk berichtje hadden geschreven voor mij. Een geweldig cadeau voor een geweldige stageperiode op de kleuter- en basisschool!

Maandagochtend ben ik uit Saint-Alban-de-Roche vertrokken. Momenteel ben ik bij mijn opa en oma in de Lorraine/Lotharingen (noorden van Frankrijk). Zaterdag 15 juli ben ik weer in Nederland. Ik ben blij om straks weer in Nederland te zijn, want ik heb mensen echt gemist! Frankrijk, de omgeving en mensen van Saint-Alban-de-Roche, zal ik wel erg gaan missen. Ik heb een ontzettende fijne tijd gehad bij mijn oom, tante en hun kinderen thuis. Naast het harde werken voor school, heb ik ook zeker genoten van de vrije tijd daar! In de weekenden heb ik veel leuke dingen gedaan met de familie en hun vrienden (hele leuke mensen ook). Daarnaast heb ik op de basisschool hele leuke leerkrachten leren kennen, waar ik buiten school om ook mee af sprak. Waarschijnlijk komen een aantal van deze leerkrachten deze zomer naar Amsterdam toe. Ik hoop dat ik dan ook in Nederland ben en de tijd heb om hen rond te leiden!

Niemand zal deze leerzame, mooie en leuke ervaring van mij kunnen afpakken. :)

Groetjes!
Apolline

PS: Drie weken nadat ik weg was op de middelbare school in Frankrijk waar ik stage liep, kreeg ik een mailtje van de docent Frans al vreemde taal. In de bijlage had zij meerdere foto's gestuurd van teksten die de nieuwkomers leerlingen voor mij hadden geschreven, in het Nederlands! Het waren lieve teksten, waarin zij mij bedankten voor alles en vroegen hoe het met mij ging. Zo'n mail en zulke teksten ontvangen geeft zoveel voldoening, ik was erg ontroerd.

PPS: Ik heb een afspeellijst van muziek gemaakt met nummers die ik hier heb ontdekt/hier veel geluisterd heb. Via deze nummers kan ik altijd terug denken aan de mooie stagetijd!