Bien arrivée ! - Reisverslag uit Saint-Alban-de-Roche, Frankrijk van Apolline Mol - WaarBenJij.nu Bien arrivée ! - Reisverslag uit Saint-Alban-de-Roche, Frankrijk van Apolline Mol - WaarBenJij.nu

Bien arrivée !

Door: Apolline Mol

Blijf op de hoogte en volg Apolline

06 Mei 2017 | Frankrijk, Saint-Alban-de-Roche

Chers tous,

Nee, ik zal overgaan op het Nederlands. Wat bijna gek voor mij is ondertussen, na een week non-stop Frans praten.
Maar ik ben goed aangekomen! Het was een lange busrit, 16 uur, en ik was blij toen ik vorige week zaterdagmiddag in Lyon aankwam. Mijn tante en nichtje hadden mij opgehaald van het station. Het was 40 minuten rijden van Lyon naar Saint-Alban-de-Roche. Mijn oom en tante en hun kinderen wonen in Saint-Alban-de-Roche, en dat is waar ik gedurende mijn stageperiode verblijf. Die avond ging ik vroeg naar bed, want ik had weinig geslapen in de bus. De volgende ochtend werd ik uitgerust wakker. En het hele huis was vol! Mijn oom en tante hadden 4 families uitgenodigd voor de lunch, wat betekende dat we met z’n 23’en waren. We hebben t/m 17.30 uur buiten aan tafel gezeten! Het bourgondische leven was van start gegaan: heerlijk eten en drinken! Maandag was het 'Dag van de Arbeid', en waren alle Fransen vrij. Ik kon nog genieten van een vrij dagje.

Dinsdag was dan de eerste stagedag. Om 06.40 uur ging de wekker, zodat ik vóór de kinderen kon douchen. Ik had last van gezonde spanning: voor het eerst de directeur en de rest van de mensen op school ontmoeten! Ik zou beginnen aan een stage van 4 weken op een middelbare school. Om 08.05 uur stond ik buiten te wachten op Magalie, een vrouw die op de school werkt en met wie ik steeds kan meerijden ’s ochtends en ’s middags. Super fijn! Het scheelde dat ik met haar de school in kwam, en dat zij mij meteen al aan wat mensen voorstelde. Vervolgens ging ik naar het bureau van de directeur. Ik kreeg een warm welkom en hij stelde voor om zo eerst een rooster voor deze week te maken en om mij vervolgens een rondleiding door de school te geven. Hij had van te voren aan de docenten gevraagd of ik wel/niet bij hen een les kon volgen. Een stuk of 12 (van de in totaal 40 docenten op de school) docenten hadden aangegeven dat ik aanwezig kon zijn bij hun lessen. Gelukkig waren dat docenten van allerlei verschillende vakken. En ik kon voornamelijk lessen van eersteklassers (die in Frankrijk nog 11 jaar zijn, omdat zij al een jaar eerder naar de middelbare school gaan) volgen, waar ik blij mee was! Toen het rooster gemaakt was, kreeg ik de rondleiding. De school is vrij nieuw, 5 jaar oud, en dat is ook aan de binnenkant van de school te zien. Er zitten 494 leerlingen op de school, die in het 1ste t/m 4e leerjaar (11 t/m 15 jaar) zitten. Na de rondleiding door de school zou ik meteen een gymles, een Engelse les en een muziekles volgen. Woensdag is steeds een lesvrije dag, die ik kan gebruiken om dingen uit te werken. Donderdag en vrijdag had ik dagen van 08.30 t/m 17.00, waarbij ik allerlei lessen (geschiedenis-aardrijkskunde, Spaans, natuur/scheikunde, Frans, beeldende vorming, wiskunde, biologie) heb gevolgd.

Wat ik super interessant vind is dat er op deze school sprake is van inclusief onderwijs. Naast de reguliere klassen heb je ook een klas met (cognitief) gehandicapte kinderen. In deze klas zitten 14 leerlingen, die eerder een eigen traject volgen. Sommige gehandicapte leerlingen volgen 8 uur in de week reguliere lessen (o.a. geschiedenis-aardrijkskunde, gym) met de andere kinderen en de rest van de tijd krijgen zij in hun eigen klas op maat les in de andere vakken. Andere gehandicapte leerlingen volgen bijvoorbeeld maar 5 uur in de week reguliere lessen (o.a. muziek, gym, beeldende vorming) met de andere kinderen en de rest van de tijd krijgen zij in hun eigen klas op maat les in de andere vakken. Dat hangt van het cognitieve verstand en de mate van autonomie van de leerling af. Ik heb bij de gym, beeldende vorming en muziekles gezien dat deze gehandicapte leerlingen ook de lessen volgden, en ik vind het een mooie manier om deze leerlingen ook te laten mengen met de andere kinderen. Je zag dat de gehandicapte kinderen goed geïntegreerd waren in de klas. Daarnaast is er op de school een klas voor de 'nieuwkomers in Frankrijk'. In deze klas zitten leerlingen die pas sinds een korte tijd in Frankrijk wonen, en die een dermate achterstand in het Frans hebben/nog geen Frans kunnen, dat ze niet alle reguliere lessen kunnen volgen. Het Frans niveau van deze leerlingen varieert van A1 t/m B2 en daarnaast is er een groot verschil in leeftijd tussen de leerlingen. Er is maar één leerkracht voor deze klas. Deze leerkracht heb ik ontmoet, en zij gaf aan dat zij het lastig was om rekening te houden met alle verschillen tussen de kinderen. Niet alleen de verschillen in niveau, maar ook in cultuur. De cultuurachtergronden van deze leerlingen zijn allemaal erg verschillend, en zij moeten nog leren hoe zij kunnen samenleven in de Franse samenleving.
Nu heb ik bedacht om een klein onderzoekje te gaan doen tijdens de 4 weken op de school. Ik heb aan de rector en directeur het volgende voorgesteld: onderzoeken hoeverre de nieuwkomers van de school geïntegreerd zijn in Frankrijk en de school (a.d.h.v. observaties, interviews met leerkrachten, de leerlingen zelf etc.) en wat alle partijen (de leerling zelf, leerkrachten etc.) kunnen doen zodat dat zij nog verder geïntegreerd kunnen worden in Frankrijk en de school. Zij vinden dat een goed idee! En de leerkracht van de nieuwkomers klas was al heel enthousiast dat ik haar zou ondersteunen en dat ik mogelijk een klein onderzoek naar integratie zou doen in haar klas. Ik denk dat ik ook af en toe activiteiten kan geven in die klas. Dus dat is tof! Ik vind het onderwerp van verschillende culturen en integratie op school ontzettend interessant!! Dus ik hoop dat ik hiermee aan de slag kan.
Volgende week ga ik lessen volgen in de klas van de gehandicapte kinderen en in de klas van de nieuwkomers.
Dit was mijn verslag voor nu. Ik ga zo met mijn tante ergens eten en wat drinken.

Au revoir !
Apolline

PS: Mijn verslag ga ik helemaal in het Frans schrijven. Een goede oefening! Ik ben heel blij dat ik tijdens deze stageperiode mijn Frans zo kan verbeteren.

  • 07 Mei 2017 - 12:10

    Marie-Claire Mazelin:

    Quel compte-rendu détaillé !
    On a une très bonne idée de ce que tu fais etvas fairr dans cette école. Super bonne initiative, l'intégration !
    Bises à tous là-bas,
    Maman

  • 11 Mei 2017 - 08:01

    Jody:

    zo wat.een werk heb jij ervan gemaakt!mooi hoor!echt zoals ik je ken:veel details en makkelijk leesbaar, boeiend en vernieuwend.Wat me opvalt in de meeste van je "ondernemingen" is dat je initiatieven neemt voor nieuwe opdrachten of acties.Heel knap hoor.Ik ben benieuwd wat je resultaten zijn en kijk uit naar je volgende veslag!Veel lezers zag ik,leuk! liefs, jody

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Apolline

Beste mensen, Dit is mijn blog over mijn buitenlandse stage in Frankrijk. Gedurende mijn 10 weken stage (1 mei t/m 7 juli) zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Jullie mogen mij altijd een berichtje sturen via mijn blog! Groetjes, Apollline

Actief sinds 09 Feb. 2017
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 4254

Voorgaande reizen:

28 April 2017 - 07 Juli 2017

Stage in Frankrijk

Landen bezocht: